Sunday, January 5, 2014

SIFU TALAM DAH BERSUARA !!!! SEKADAR LUAHAN HATI !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!JANGAN CIPLAK GAMBAR .. TOLONG MINTA IZIN DULU !!!

Assalamualaikum.. dikeheningan pagi yang amat tenang ini.. saya mendapat panggilan dari seorang student saya yang amat prihatin.." Chef.. you ada buka branch kelas talam ke???.. gambar-gambar talam you yang sebijik2 sama dalam blog you dalam facebook seseorang... la.. ya ke???.. memang saya izinkan gunakan gambar-gambar untuk brochure .. tetapi kredit la sikit nama tu.. bukannya apa.. nanti student yang datang belajar tertipu pulak dengan product yang dikeluarkan.. ajar tak sama dalam gambar.. memang resepi sama.. tapi product tak kan sama.. susunan pun tak sama.. kerana hasil tata hias mesti berbeza...tetapi jika nak buat class.. seeeloknya gunakan gambar dan hasil product sendiri.. baru orang tak tertipu.. seperti juga kita pi makan kat restoran.. kita order menu tu tengok pada gambar" cantik dan menyelerakan" bila sampai kemeja.. lain pulak.. bila diselidik.. kononnya gambar tu diciplak dari website.. kan dah malu sendiri""" mula la buat cerita""" ooooo tu sifu saya.. disitu juga serba sedikit menjatuhkan imej saya... sebenarnya dah ramai student saya berjaya dan menjadi usahawan tanpa menghadiri seminar- seminar usahawan yang "gah" dan bayaran yang terlampau mahal.. berkat sokongan dari saya mereka dah berjaya membuka kelas sendiri.. tetapi mereka tak pernah buat kerja senang camnie.. mereka gunakan gambar2 sendiri tetapi resepi tetap sama... gambar -gambar yang saya upload ini adalah yang sudah diciplak untuk dimasukkan kedalam facebook sebagai promosi besar- besaran... baru je beberapa hari saya upload gambar2 ini.. dah ada yang ciplak untuk buat promosi besar- besaran tanpa keizinan dari saya...tau tak , sy bersengkang mata sehingga jam 4 pagi nak upload gambar2 ini kerana time ni sy terlalu busy nak siapkan assiggment master saya.. dah la kena bebel dengan en hubby minta carikan gambar yang sesuai kerana class next week dah nak start.. student duk minta gambar.. dengan tangan yang mengigil .. uploadkan juga.. bayangkan perasaan anda .. jika anda berada seperti saya.. anda cuma senang je ambil.. yang bersengkang mata adalah saya... waduh2 senang sekali.. datang bayar RM 190 macam2 dapat.. saya tak kisah.. bagi tau la.. jangan sampai saya dapat tau dari orang lain..
Pembaris Talam yang saya cipta untuk menyenangkan pelajar2 saya juga sudah banyak diciplak tanpa keizinan saya.. cuma ada seorang sahaja student saya dari Johor yang minta izin  dari saya.. yang lain tak pernah minta izin pun dari saya.. siap dijual kat bakery shop lagi.. apakah etika anda?.. bila saya tau pembaris ni ada dijual dibakery shop.. saya memang tak izinkan.. kenapa nak bagi bakery shop jual??? saya malas nak cerita panjang dalam ni kenapa saya tak bagi pada bakeri shop.. cuba fikirkan .. bakery shop tu milik siapa???? jawab dalam hati ya...saya boleh pi buat " trademark" tetapi tolong hargai apa yang saya cipta untuk kemudahan anda.. anda nak mengajar atau nak jual dalam kelas.. suka hati.. tak pa.. jika datang beli dengan saya.. memang saya bagi harga student pun.. tak danya saya nak balun untung banyak.. tak banyak pun saya dapat.. anda yang jual lagi banyak untung dari saya..apa yang saya buat untuk kemudahan student saya.. bukan student saya pun dan ambil hak dan idea saya.. kenapa sebelum saya cipta.. anda tak ada idea?? sekarang bila dah jadi macam pisang goreng panas semua duk buat benda nie.. hormati la pencipta asalnya.. tak salah minta izin dulu.. saya bukan kejam orangnya.. anda tak beli hak cipta saya.. anda cuma datang belajar nak dapatkan resepi.. saya izinkan resepi dikembangkan untuk bisness.. bukannya hasil ciptaan saya juga anda ambil... Hormati setiap sifu anda.. Sifu anda memberi segala resepi didalam kelas.. bukannya segala hak cipta Sifu anda diambil semua jadi hak milik anda.. Jangan risau.. anda juga akan jadi macam saya jika anda mempunyai idea , kerajinan, ketekunan , ketabahan dan apa2 ke la lagi... MINTA IZIN DULU SEBELUM AMBIL HAK ORANG.. CIPTA IDENTITI ANDA SENDIRI...

Gambar ini pun diambil untuk buat promosi.. siap letak dekat wall lagi.. memang rezeki .. lain2.. sy tak kisah.. rezeki ALLAH yang bagi .. bukan anda yang bagi tetapi hormati lah hak tuan punya.. kita ada etika.. kalau saya.. saya malu pakai baju orang dan canang merata- rata.. saya suka pakai baju sendiri, walaupun koyak tetap baju saya..tolong hargai orang.. bukan minta disanjung.. tetapi jangan ambil mudah.. fikirkan dan tengok sendiri semasa saya mengendalikan class.. nak bagi hasil yang terbaik pada anda semua.. tujuan gambar dikongsi dalam blog adalah sebagai rujukan buat anda bukan untuk diciplak dan dibuat promosi didalam facebook anda..
Gambar ini mendapat ratusan ribu "like"didalam facebook anda.. semua memuji cantik- cantik..baru je gambar saya upload dalam blog.. dah diciplak..anda siap komen.. memang berbaloi- baloi.. sedap, cantik.. cuba bayangkan jika anda buat tak sama bentuk macam dalam gambar.. tentu anda malu..
INGATAN :::!!!!Saya akan bersuara bila mendapat feedback from student saya yang tak puashati dan saya akan inform dalam blog.. saya tak akan tulis dalam facebook kerana dalam facebook, anda tentu tau.. komen2 merapu pun banyak.. lagi pun saya tak punya banyak masa duk layan facebook.. .. saya harap apa yang saya ajar diguna sebaik mungkin.. bila dah berjaya .. jangan ego dan memusuhi saya dan menyampaikan berita yang kurang menyenangkan.. ingat ramai student sy akan sampaikan pada saya.. saya pun tak kenal sangat coz ribuan orang yang datang.. bila ada isu, baru saya akan buat kajian.. Saya juga bukan seorang yang hebat.. Tetapi sekarang pergi kemana- mana.. orang gelarkan saya " SIFU TALAM" Allhamdullilah.. ini berkat usaha dan rezeki dari Allah.. bukan senang nak capai kejayaan... belum tentu anda pergi keseminar usahawan anda berjaya.. yang penting .. Cari identiti anda sendiri.. bagi saya resepi no hal.. jika gunakan gambar2 dalam blog seseorang untuk tujuan promosi sudah menyalahi etilka.. nampak sangat...anda menciplak hak orang.. so hati- hati wahai pelajar ku semua..hormati setiap hak SIFU anda.. Saya tak berapa gemarkan gunakan facebook selalu untuk buat promosi kerana saya menghormati pelajar2 saya.. yang add saya pun ramai pelajar2 saya.. kalau tersilap tulis nanti kecil hati.. sekali- sekala sahaja.. Saya sudahi dengan salam hormat buat semua.. anda tetap akan berjaya jika anda rajin berusaha... TERIMA KASIH DAN JUMPA LAGI...Banyak class terbaru menanti anda.. sila call minta izin sebelum ada yang menyampaikan pada saya.." PAPARAZI " berada merata-rata.. hati- hati sebelum anda dimalukan.. kalau dia komen dibawah.. eeeh ini CHEF ASMA punya... , tentu malukan... so tolong cari identiti sendiri... WASSALAM..

8 comments:

  1. memang ada orang yang senang-senang ambil ciptaan orang lain. Orang macam ni kalau kita 'sound' pun dia akan 'sound' kita balik sifu. sy dah kena dah :-(((

    ReplyDelete
  2. teringin nak dgn chef asma...sifu talam nieh...insyaAllah,ader rejeki nak jmper ngan chef

    ReplyDelete
  3. Maaf .. saya tak boleh dedahkan nama fecebook tu, saya sound secara general.. semuanya student saya.. just bagi ingatan sahaja buat semua supaya berhati-hati ..nampaknya skrg beliau dah changed picture dah.. mungkin beliau baru nak masuk dalam bidang ni..beliau pun merupakan seorang student yang bersopan dalam kelas.. mungkin beliau baru nak menceburi dalam dunia kelas masakan.. tak pa sebelum melarat , baik saya sound secara general supaya semua berhati-hati..permohonan maaf pun dah dibuat.. ambil iktibar dengan apa yang berlaku.. Nasihat saya pada yang baru nak menceburi dalam dunia kelas masakan berhati-hati ,cipta identiti sendiri.. tak semestinya kita datang class nak follow bulat2 apa yang sifu ajar.. kita boleh ubah ikut idea kita.. itu dinamakan cikgu.. tau mencipta idea2 baru.. resepi no hal.. follow la bulat- bulat.. tetapi jangan sampai gambar-gambar pun nak "copy & paste" untuk tujuan promosi class.. kita kena tunjukkan hasil kita punya sendiri.. boleh copy jika kita tidak dedahkan pada umum seperti nak buat proposal.. hanya kita jer yang tau.. tetapi kalau pendedahan pada umum sudah semestinya tak boleh.. semua blogger- blogger pun akan bersuara..yang paling ketara adalah pada gambar-gambar.. resepi tak jadi masaalah kerana penulisan tak ketara sangat.. tetapi gambar memang akan nampak jelas sekali.. ok.. ini adalah huraian saya yang dah berbelas tahun menceburi bidang ini.. cari identiti sendiri.. Insyallah rezeki Allah akan bagi.. saya hormati hak student saya.. saya tak boleh dedahkan disini.. Terima Kasih..

    ReplyDelete
  4. Salam Chef,

    Saya ada beli pembaris talam ni dari sebuah bakery shop. Masa tu saya buat brownies...sy tanya tauke dia (org kita juga) mcm mana saya nak potong sama besar. Dia cadangkan saya beli pembaris tu. Harganya agak mahal pada saya. Dah beli ni, bari saya tahu cite sebenar ni chef. Kesalnya saya sebab masa saya beli tu dia cuma cakap nama org lain yang cipta alat ni. Tapi mungkin tauke tu memang jenis macam tu sbb lps tu byk saya tau penipuan yang dia buat dlam meniaga.

    ReplyDelete
  5. Puan seharusnya patenkan produk tu. Daftarkan dgn MyIPO. Ramai org kita khususnya bumiputera yg tidak endah dgn kepentingan mematenkan produk @ jenama mrk. Mungkin sbb faktor kos, tp kesan jangka panjangnya sgt berbaloi. Kalau tak patenkan, & produk ditiru, tiada tindakan undang2 boleh diambil oleh peniru. Sy cuma kesiankan 'usaha' puan itu yg senang2 je org lain kaut untung. Dan org lain itu bkn Muslim. Syg sekali. Fikir-fikirkan, ye puan.

    ReplyDelete
  6. Apa2 pun pastikan produk puan tu mmg yg ori & tidak pernah dipatenkan lg oleh syk lain. Good luck.

    ReplyDelete
  7. salam chef Asma...memang sedih melihat sesetengah pihak atau individu yang tak ada etika. tak takut dosa, bagi anak makan hasil daripada jualan barang ciplak. minta dijauhi oleh Allah swt drpd berurusan dengan kelompok ini

    ReplyDelete